Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Lemele aan huis. Met behulp van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op deze pagina lees je extra informatie over velerlei type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €965.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Lemele
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Volkswagen ID.3 Pro S kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Lemele kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop vind je bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Lemele. Zie ook aanvullende informatie over Private lease elektrische auto.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Lemele kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of hij komt op een aparte paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Lemele. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Lemele.
Enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Lemele vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €850 t/m €3325. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens onderscheiden we slimme palen met toffe mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Lemele. Type laadstation Vermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €500- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €540- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €675- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €880- €1040
Goede systemen
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Lemele wisselen tussen de €440 – €2100. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,25 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek erkende leveranciers in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1079 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lemele):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €134,88 | €1618,50 |
Elektrisch | €0,045 | €48,56 | €582,66 |
Besparing | €0,080 | €86,32 | €1035,84 |
Laadpaal aanvragen gemeente Ommen
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Lemele aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor variabelen als bereikbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.ommen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Bijtelling.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Lemele kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten lopen uiteen tussen de €0,250 tot wel €0,610 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje treft jij de openbare laadstations in Lemele. Bekijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Giethmen, Dalmsholte, Lierderholthuis, Heino en Wijhe.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Beschik je over een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal aan huis met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €900 – €2425. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Eneco, Energiedirect, NLE, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 per 100 kilometer. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,95 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Overijssel.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Lemele zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Lemele kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €925. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Lemele beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Ommen heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.ommen.nl.