Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Lichtenvoorde aan huis. Via een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 + Audi e-tron S 55 quattro. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op dit portaal zoek je handige informatie over betrouwbare type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €965.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Lichtenvoorde
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een Aiways U5 kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Lichtenvoorde kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Bovendien is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder vind je belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Lichtenvoorde. Zie ook aanvullende informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Lichtenvoorde kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation gaat via de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Lichtenvoorde. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Lichtenvoorde.
Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Lichtenvoorde vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €800 tot €3050. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zijn er slimme stations met toffe functies als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Lichtenvoorde. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €510- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €520- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €830- €985
Bekende producten
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Lichtenvoorde variëren van €300 & €1825. Dit wordt grotendeels bepaalt door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €4,75 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal erkende adviseurs uit jouw omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1122 kilometer (maandelijks). Met dit getal becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lichtenvoorde):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €168,30 | €2019,60 |
Elektrisch | €0,050 | €56,10 | €673,20 |
Besparing | €0,100 | €112,20 | €1346,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oost Gelre
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Lichtenvoorde aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij zaken als vindbaarheid en veiligheid. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.oostgelre.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste elektrische auto.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Lichtenvoorde zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De prijzen liggen tussen de €0,240 – €0,580 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Lichtenvoorde. Vergelijk ook oplaadplekken en aanbieders in Bredevoort, Winterswijk Corle, Winterswijk Brinkheurne, Winterswijk Henxel en Winterswijk Miste.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1075 – €2125. De totale investering hangt af van het type laadstation (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, NLE, Essent, Energiedirect, Engie en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,65 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,05 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Lichtenvoorde zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Lichtenvoorde kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €975. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door de Europese merken. Veel van de bekende elektrische auto’s in Lichtenvoorde zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Oost Gelre verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.oostgelre.nl.