Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Oosteind aan huis. Middels een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw MG ZS EV of Kia e-Soul 64 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier bekijk je bruikbare informatie over meerdere soorten laadpalen, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €985.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Oosteind vergelijken oktober 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Oosterhout
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Oosteind
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals de BMW iX3 kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Oosteind kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een optimale actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten worden gevormd door een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Oosteind. Bekijk ook meer info over Elektrisch v.s. benzine.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Oosteind kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Oosteind. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Oosteind.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij bekijk je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Oosteind vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €925 tot €3200. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook zien we steeds meer slimme palen met leuke features als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Oosteind. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €690- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €855- €1045
Top producten
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oosteind bedragen tussen de €320 – €1900. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €7,00 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Bekijk aangesloten adviseurs uit jouw omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1094 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan checken we wat jouw potentiële besparing is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oosteind):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €120,34 | €1444,08 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €45,95 | €551,38 |
Besparing | €0,068 | €74,39 | €892,70 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oosterhout
Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Oosteind aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals zichtbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo is beschikbaar op www.oosterhout.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Goedkoopste laadpas.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Oosteind zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten bedragen tussen de €0,250 tot €0,575 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Oosteind. Vergelijk ook laadstations en verkooppunten in Rijsbergen, Achtmaal, Wernhout, Klein Zundert en Chaam.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Gaat het om een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost tussen de €825 – €2450. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, Eneco, Essent, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,65 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Oosteind monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Oosteind kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten liggen rond de €1025. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Oosteind zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Oosterhout biedt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.oosterhout.nl.