Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Fochteloo aan huis. D.m.v. een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric + Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal check je bruikbare informatie over meerdere type laadpalen, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €930.
- Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Fochteloo
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Fochteloo kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Eveneens is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp kan je aan de slag met handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Fochteloo. Of klik door voor meer informatie over Beste laadpassen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Fochteloo kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem werkt met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Fochteloo. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadstation aan huis
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Ook oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Fochteloo.
Enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand vind je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Fochteloo vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 – €3125. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook zijn er slimme systemen met toffe opties als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Fochteloo. Type laadstation Capaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €530- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €535- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €830- €1030
Goede systemen
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Fochteloo lopen uiteen tussen de €330 en €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementskosten laadpas
Optioneel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €6,00 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vergelijk de beste adviseurs in de regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1175 km per 4 weken. Hiermee checken we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Fochteloo):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €129,25 | €1551,00 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €49,35 | €592,20 |
Besparing | €0,068 | €79,90 | €958,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Ooststellingwerf
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Fochteloo aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor facetten als toegankelijkheid en drukte. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details vind je op www.ooststellingwerf.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Goedkoopste laadpaal.
Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Fochteloo zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen liggen tussen de €0,245 tot €0,565 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder doorzoek je de openbare laadstations in Fochteloo. Vergelijk ook laadmogelijkheden en aanbieders in Ravenswoud, Langedijke, Elsloo, Makkinga en Nijeberkoop.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Bezit je een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €950 en €2475. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het type en model (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Budget energie, Engie, Essent, Energiedirect en Oxxio, Vandebron, Pure energie, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 per 100 kilometer. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €9,90 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Fochteloo monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Fochteloo kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €1100. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Fochteloo beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Ooststellingwerf biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.ooststellingwerf.nl.