Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Oostzaan aan huis. Op basis van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Mercedes EQV 300 Lang. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Hier lees je praktische informatie over betrouwbare laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €935.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal leveranciers Oostzaan vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Oostzaan
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Oostzaan
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV zoals de Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Oostzaan kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Overigens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bieden wij tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Oostzaan. Zie ook onze informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Oostzaan kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Oostzaan. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Ten derde moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Oostzaan.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Oostzaan vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 – €3000. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme systemen met innovatieve functies als Autostart die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Oostzaan. Type station Capaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €550- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €675- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €830- €925
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Alternatieven: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oostzaan schommelen tussen de € 450 en €2050. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €4,00 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal ervaren adviseurs uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1043 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde ramen we welke besparing er mogelijk is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oostzaan):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €104,30 | €1251,60 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €43,81 | €525,67 |
Besparing | €0,0580 | €60,49 | €725,93 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oostzaan
Heb jij de beschikking over een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Oostzaan aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details vind je op www.oostzaan.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische auto leasen.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Oostzaan zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen bedragen tussen de €0,275 tot €0,610 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart zie jij alle openbare laadstations in Oostzaan. Vergelijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Beemster, Purmerend, Aalsmeer, Uithoorn en Gooise Meren.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief de installatieservice zit zo tussen de €825 & €2025. De prijsindicatie wordt bepaald door het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Energiedirect, Engie, Essent, NLE en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,15 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzineauto kost om en nabij de €10,05 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Oostzaan monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Oostzaan kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen zo’n €1100. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. De meeste favoriete elektrische auto’s in Oostzaan beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Oostzaan biedt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de laadzuil vlakbij jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.oostzaan.nl.