Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Gorredijk aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Polestar 2 of jouw Jaguar I-Pace EV320. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl zoek je extra informatie over geschikte laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Extra goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €975.
- Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Gorredijk vergelijken oktober 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Opsterland
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Gorredijk
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals een CUPRA el-Born is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Gorredijk kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Eveneens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Hierbij vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Gorredijk. Op EVplan.nl lees je ook meer over Lease een elektrische auto.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Gorredijk installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation gaat via een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Gorredijk. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Bovendien oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Gorredijk.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Gorredijk vergelijken
De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €950 tot +/- €3100. De aanschafkosten hangen vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zien we steeds meer slimme opladers met snufjes als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Gorredijk. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €545- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €550- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €680- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €875- €980
Betrouwbare producten
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Gorredijk variëren van €370 en +/- €2000. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €5,00 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check ervaren vakmannen uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1156 km per maand. Met dit getal ramen we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gorredijk):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €144,50 | €1734,00 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €52,02 | €624,24 |
Besparing | €0,080 | €92,48 | €1109,76 |
Laadpaal aanvragen gemeente Opsterland
Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Gorredijk aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor aspecten zoals zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo vind je op www.opsterland.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Onderhoud EV’s.
Lijst met openbare laadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Gorredijk zijn elke dag werkzaam. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven bedragen tussen de €0,240 tot €0,560 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht treft je de openbare laadstations in Gorredijk. Bekijk ook laadstations en installateurs in Blesdijke, De Blesse, Peperga, Steggerda en De Hoeve.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Betreft het een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief de installatieservice zit zo tussen de €1075 en €2050. De totaalprijs hangt af van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Budget energie, Energiedirect, Engie, NLE en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,75 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een benzineauto kost om en nabij de €10,15 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Gorredijk bevestigt het laadstation aan de muur of op een bevestigingspaal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke woning geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gorredijk kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €1025. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Gorredijk zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Opsterland biedt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.opsterland.nl.