Laadpaal Dieden

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een privé laadpaal in Dieden aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Mini Electric of bijvoorbeeld de Renault Zoe ZE50 R135. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker ontdek je bruikbare informatie over meerdere soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €925.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Dieden

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een CUPRA el-Born kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Dieden kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een goede actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hieronder bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Dieden. Op EVplan.nl lees je ook meer over Goedkoopste elektrische auto.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Dieden kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Dieden. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Dieden.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Dieden vergelijken

De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €925 tot en met €3375. De kosten worden tot stand door o.a. de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zijn er slimme opladers met speciale snufjes als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Dieden.

Laadstation typeCapaciteitLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€540- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€535- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€680- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€825- €1000
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Dieden bedragen tussen de €380 en €1875. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €6,75 op maandbasis.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • 24/7 helpdesk support.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Achterhaal goede vakmannen in de regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1164 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Dieden):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,130€151,32€1815,84
Elektrisch€0,046€53,54€642,53
Besparing€0,084€97,78€1173,31
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Oss

Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Dieden aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor variabelen als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer details is ook te lezen op www.oss.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (december 2024)

Laadstations in Dieden zijn veel beschikbaar. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen schommelen tussen de €0,295 en €0,565 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Dieden. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en installateurs in Deursen-Dennenburg, Berghem, Alem, Velddriel en Hoenzadriel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden dieden-5353

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je werk is relevant voor werknemers en klanten. Heb je een pand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €875 en €2175. Het hele prijskaartje hangt vooral af van het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Engie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,15 per 100 kilometer. Belangrijk: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €9,90 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Dieden bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Dieden zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan zijn circa €1050. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. Veel beschikbare elektrische auto’s in Dieden zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Oss biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt nabij jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.oss.nl.

Plaats een reactie