Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Macharen aan huis. Middels jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric of Skoda Enyaq iV 80X. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal lees je waardevolle informatie over meerdere type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €930.
- Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Macharen
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een BMW i4 gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Macharen kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Eveneens is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp kan je aan de slag met handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Macharen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrisch of benzine.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Macharen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil werkt met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Macharen. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Macharen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Macharen vergelijken
De prijzen van laadpalen variëren enorm. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 t/m €3000. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop zijn er slimme opladers met extra extra’s als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Macharen. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €520- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €520- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €695- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €860- €950
Betrouwbare merken
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Macharen wisselen tussen de €360 en ongeveer €1850. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €7,50 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check betrouwbare specialisten die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1172 kilometer (maandelijks). Met dit getal berekenen we wat je kunt besparen. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Macharen):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €134,78 | €1617,36 |
Elektrisch | €0,043 | €50,40 | €604,75 |
Besparing | €0,072 | €84,38 | €1012,61 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Macharen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken factoren als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedereen kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer details is beschikbaar op www.oss.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Voordelige laadpas.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Macharen zijn goed vertegenwoordigd. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten liggen tussen de €0,265 en €0,565 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Macharen. Bekijk ook laadstations en aanbieders in Megen, Escharen, Keent, Overlangel en Neerloon.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal voor thuis inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €900 en €2525. Het tarief is afhankelijk van het type en model (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, Engie, Eneco, NLE en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,40 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost circa €10,15 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Macharen monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Macharen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn circa €900. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel gangbare elektrische auto’s in Macharen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Oss heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.oss.nl.