Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Neerlangel aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge + Skoda Enyaq iV 80X. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl lees je waardevolle informatie over betrouwbare laadpalen, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €915.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Neerlangel
Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de CUPRA el-Born kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Neerlangel kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Bovendien is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Verderop delen we aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Neerlangel. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto verzekering.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Neerlangel installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem werkt met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Neerlangel. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Neerlangel.
Enkel of dubbel laadstation
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind jij meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Neerlangel vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €575 tot +/- €3300. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast onderscheiden we slimme wallboxen en palen met leuke snufjes als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Neerlangel. Type laadstation Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €540- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €665- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €875- €980
Bekende producten
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Neerlangel bedragen tussen de €310 tot €2175. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €5,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk de beste leveranciers uit jouw regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1166 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Neerlangel):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €163,24 | €1958,88 |
Elektrisch | €0,048 | €55,97 | €671,62 |
Besparing | €0,092 | €107,27 | €1287,26 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Neerlangel aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals bereikbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.oss.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Duurzame mobiliteit.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Neerlangel vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,255 en €0,570 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Neerlangel. Doorzoek daarnaast laadzuilen en leveranciers in Demen, Dieden, Deursen-Dennenburg, Berghem en Alem.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Bezit je een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €950 en €2125. De kosten van het hele pakket hangt af van welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Engie, Essent, NLE en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost om en nabij de €9,80 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.
Hoe werkt de installatie?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Neerlangel monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Neerlangel kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1050. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Neerlangel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Oss heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.oss.nl.