Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Neerloon aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of Mercedes EQV 300 Lang. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker lees je handige informatie over betrouwbare soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €970.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Neerloon
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV als o.a. een Volkswagen ID.4 1st gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Neerloon kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder delen we handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Neerloon. Bekijk ook meer info over Informatie over elektrisch rijden.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Neerloon kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant draait op een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Neerloon. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Daarbij ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Neerloon.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand vind jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Neerloon vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen variëren enorm. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 t/m €3050. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zijn er slimme opladers met speciale snufjes als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Neerloon. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €515- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €515- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €835- €1050
Top leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Neerloon bedragen tussen de €340 en +/- €1900. Dit hangt vooral af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Optioneel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,75 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Zoek ervaren installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1167 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Neerloon):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €169,22 | €2030,58 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €57,18 | €686,20 |
Besparing | €0,096 | €112,03 | €1344,38 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Lease of koop jij een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Neerloon aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken variabelen als bereikbaarheid en drukte. Elke inwoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is te vinden op www.oss.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrisch of benzine.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Neerloon zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke laadpashouder kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten variëren tussen de €0,295 – €0,600 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder vind jij de openbare laadstations in Neerloon. Vind ook oplaadplekken en leveranciers in Neerlangel, Demen, Dieden, Deursen-Dennenburg en Berghem.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal aan huis kopen incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €850 en €2050. De uiteindelijke kostprijs komt tot stand door het type en model (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Eneco, Engie, NLE en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,60 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,20 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Neerloon plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Neerloon zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn zo’n €975. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Neerloon kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Oss verschaft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.oss.nl.