Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Ravenstein aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron & Ford Mustang Mach-E GT. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website vind je uitgebreide informatie over velerlei soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €910.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Ravenstein
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV als o.a. een BMW iX3 gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Ravenstein kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Evenzeer is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Ravenstein. Op deze website lees je ook meer over Actieradius.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Ravenstein kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Ravenstein. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Ravenstein.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Ravenstein vergelijken
De kosten van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €650 en €3200. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er slimme wallboxen en palen met toffe extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Ravenstein. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €530- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €535- €650 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €685- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €875- €1035
Bekende leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ravenstein lopen uiteen tussen de €410 en ongeveer €2125. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €5,75 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal erkende deskundigen uit jouw omgeving.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1173 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ravenstein):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €140,76 | €1689,12 |
Elektrisch | €0,044 | €51,61 | €619,34 |
Besparing | €0,076 | €89,15 | €1069,78 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Ravenstein aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals vindbaarheid en parkeerdruk. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is te vinden op www.oss.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpalen vergelijken.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Ravenstein kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen bedragen tussen de €0,235 en €0,595 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Ravenstein. Vergelijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Macharen, Megen, Escharen, Keent en Overlangel.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het gebruik.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €850 & €2400. De kosten van het hele pakket wordt berekend aan de hand van het type en model (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Eneco, Engie, Energiedirect en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost circa €9,60 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.
Hoe werkt de installatie?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Ravenstein bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ravenstein kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen zo’n €800. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Ravenstein kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Oss biedt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.oss.nl.