Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Oude IJsselstreek aan huis. Op basis van een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born of Audi e-tron S 55 quattro. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is een stuk voordeliger. Op deze website lees je extra informatie over geschikte soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €950.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Oude IJsselstreek vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Oude IJsselstreek
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor ondernemers
- FAQ – Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Oude IJsselstreek
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Audi e-tron GT is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Oude IJsselstreek kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Daarbij is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? In onze keuzehulp vind je een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Oude IJsselstreek. Zie ook onze informatie over Beste laadpaal.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Oude IJsselstreek kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Oude IJsselstreek. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Oude IJsselstreek.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Oude IJsselstreek vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €575 tot +/- €3100. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zijn er slimme stations met extra functies als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Oude IJsselstreek. Soort laadpaal Laadvermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €535- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €545- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €700- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €850- €1035
Bekende merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Oude IJsselstreek variëren van €360 en plus minus €2200. Dit is afhankelijk van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €3,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind de beste deskundigen uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1141 km per maand. Op basis van dit gemiddelde ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oude IJsselstreek):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €154,04 | €1848,42 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €55,91 | €670,91 |
Besparing | €0,0860 | €98,13 | €1177,51 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oude IJsselstreek
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Oude IJsselstreek aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken variabelen als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Alle info vind je op www.oude-ijsselstreek.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrisch v.s. benzine.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Oude IJsselstreek zijn er voldoende. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten variëren tussen de €0,295 tot wel €0,610 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Oude IJsselstreek. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en installateurs in Montferland, Doetinchem, Rheden, Doesburg en Brummen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Gaat het om een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal bij de woning inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €900 & €2175. De kosten van het hele pakket wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Eneco, Engie, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,40 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,15 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Oude IJsselstreek plaatst het als wallbox aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Oude IJsselstreek kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan liggen rond de €900. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. De meeste bekende elektrische auto’s in Oude IJsselstreek hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Oude IJsselstreek heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.oude-ijsselstreek.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente