Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Koningslust aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mercedes EQA of bijvoorbeeld de Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal tref je waardevolle informatie over geschikte laadpunten, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Rijden zonder kosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €940.
- Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Koningslust
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Koningslust kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Eveneens is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder bespreken we tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Koningslust. Zie ook onze informatie over Goedkoopste laadpas.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Koningslust kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant functioneert met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Koningslust. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens oogt het minder rommelig en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Koningslust.
Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij tref je extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Koningslust vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €500 en €3100. De aanschafkosten hangen vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast zijn er slimme laadpunten met toffe features als Autostart die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Koningslust. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €530- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €700- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €850- €965
Populaire systemen
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Koningslust variëren van €370 en €1925. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €2,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind ervaren leveranciers uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1156 kilometer op maandbasis. Met dit getal ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze berekening nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Koningslust):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €150,28 | €1803,36 |
Elektrisch | €0,046 | €53,18 | €638,11 |
Besparing | €0,084 | €97,10 | €1165,25 |
Laadpaal aanvragen gemeente Peel en Maas
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Koningslust aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals bereikbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info kan je bekijken op www.peelenmaas.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Beste laadpaal.
Openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Koningslust zijn er veel. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten wisselen tussen de €0,240 tot wel €0,605 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje bekijk je de openbare laadstations in Koningslust. Bekijk ook laadzuilen en leveranciers in Panningen, Evertsoord, Kronenberg, Sevenum en Lottum.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €1000 en €2500. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het type en model (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Eneco, Essent, Engie, Energiedirect en Oxxio, Vandebron, Pure energie, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,30 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,65 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Koningslust monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Koningslust kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor liggen rond de €800. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Koningslust hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Peel en Maas verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.peelenmaas.nl.