De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een privé laadpaal in Meijel aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Polestar 2 + Skoda Enyaq iV 80X. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl ontdek je extra informatie over velerlei soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €910.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Meijel
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het elektrisch laden van een EV zoals de Dacia Spring Electric kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Meijel kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een lange actieradius. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Meijel. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpassen vergelijken.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Meijel kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant werkt met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Meijel. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Bovendien moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Evenzeer is het een strakker geheel en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Meijel.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Meijel vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €950 t/m €3375. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop zijn er slimme stations met innovatieve snufjes als Dynamic Load Balancing die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Meijel. Soort laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €515- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €690- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €845- €1075
Betrouwbare systemen
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieven: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Meijel schommelen tussen de € 300 tot €1975. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind de beste verkooppunten uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1102 km per 4 weken. Met dit getal verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Meijel):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €148,77 | €1785,24 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €51,79 | €621,53 |
Besparing | €0,088 | €96,98 | €1163,71 |
Laadpaal aanvragen gemeente Peel en Maas
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Meijel aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle details is te vinden op www.peelenmaas.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Stekkers.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Meijel zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten variëren tussen de €0,300 tot €0,590 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht treft jij de openbare laadstations in Meijel. Check tevens oplaadpunten en verkopers in Griendtsveen, De Rips, Milheeze, Bakel en Helenaveen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €900 & €2300. De prijsindicatie hangt vooral af van het type laadpaal (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Energiedirect, Engie, NLE en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,35 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,15 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Meijel zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Meijel zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen zo’n €1050. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Meijel hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Peel en Maas verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of deze laadpaal nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.peelenmaas.nl.