Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Provincie Drenthe aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw MG ZS EV of Jaguar I-Pace EV320. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina lees je extra informatie over geschikte soorten laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €975.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Laadstation thuis plaatsen Provincie Drenthe
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een Audi e-tron GT kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Provincie Drenthe kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Tevens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten rondom laadpaal laten installeren in Provincie Drenthe. Op deze website lees je ook meer over Private lease elektrische auto.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Provincie Drenthe installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Verder zijn er geen verschillen. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation gaat via de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Provincie Drenthe. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Ook is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Provincie Drenthe.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Provincie Drenthe vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €725 – €3375. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens zien we steeds meer slimme opladers met extra opties als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Provincie Drenthe.
Type station | Laadvermogen | Laadtijd | Prijs |
---|---|---|---|
1-fase laadpaal | 3,7 kW | 12 uur | €530- €635 |
1-fase laadpaal | 7,4 kW | 6 uur | €535- €625 |
3-fase laadpaal | 11 kW | 4,5 uur | €655- €755 |
3-fase laadpaal | 22 kW | 1,5 – 2 uur | €825- €1005 |
Betrouwbare systemen
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Provincie Drenthe lopen uiteen tussen de €370 en ongeveer €1800. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementskosten laadpas
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €6,00 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk erkende deskundigen in de regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1034 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Provincie Drenthe):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €149,93 | €1799,16 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €50,67 | €607,99 |
Besparing | €0,096 | €99,26 | €1191,17 |
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.