De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Provincie Groningen aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Polestar 2 + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl ontdek je extra informatie over betrouwbare soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €925.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Laadstation thuis plaatsen Provincie Groningen
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Provincie Groningen kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? In onze keuzehulp delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Provincie Groningen. Zie ook onze informatie over Laadpalen.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Provincie Groningen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem draait op de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Provincie Groningen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Overigens ziet het er wat netter uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Provincie Groningen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Provincie Groningen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €600 tot +/- €3000. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met toffe features als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Provincie Groningen.
Type station | Capaciteit | Oplaadtijd | Prijs |
---|---|---|---|
1-fase laadpaal | 3,7 kW | 11 uur | €505- €605 |
1-fase laadpaal | 7,4 kW | 6 uur | €525- €640 |
3-fase laadpaal | 11 kW | 3,6 uur | €690- €790 |
3-fase laadpaal | 22 kW | 1,7 uur | €865- €970 |
Betrouwbare systemen
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Provincie Groningen lopen uiteen tussen de €420 – €2025. De prijs wordt bepaald door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €6,75 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk de beste specialisten uit jouw streek.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1028 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Provincie Groningen):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €118,22 | €1418,64 |
Elektrisch | €0,043 | €44,20 | €530,45 |
Besparing | €0,072 | €74,02 | €888,19 |
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Gaat het om een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.