Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in Raalte aan huis. D.m.v. een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric of jouw Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze pagina ontdek je extra informatie over betrouwbare soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €910.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installateurs Raalte vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Raalte
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor kantoor
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Raalte
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Aiways U5 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Raalte kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder check je belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Raalte. Zie ook aanvullende informatie over Milieuvriendelijke EV.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Raalte kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting kan laden met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Raalte. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat er een extra stap is als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Raalte.
Enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees jij meer informatie over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Raalte vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €500 en €3175. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder heb je de keuze uit slimme systemen met toffe features als Autostart die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Raalte. Type station Capaciteit Tijd volle batterij Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €520- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €500- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €840- €970
Bekende leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Raalte schommelen tussen de € 340 tot €2125. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,50 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek goede adviseurs uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1030 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Raalte):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €118,45 | €1421,40 |
Elektrisch | €0,045 | €46,35 | €556,20 |
Besparing | €0,0700 | €72,10 | €865,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Raalte
Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Raalte aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.raalte.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Overzicht elektrische auto’s.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Raalte zijn elke dag werkzaam. Elke weggebruiker kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,270 – €0,570 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder doorzoek jij de openbare laadstations in Raalte. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installatiebedrijven in Oldebroek, Elburg, Nunspeet, Zwartewaterland en Hattem.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Het aankopen van een laadpaal inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €900 & €2325. De kosten van het hele pakket hangt af van welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, Essent, Budget energie, NLE en Pure energie, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,25 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe werkt de installatie?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Raalte monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Raalte kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service zijn circa €950. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Raalte zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Raalte heeft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.raalte.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente