Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Yerseke aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volkswagen ID.3 Pure of DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op deze website zoek je waardevolle informatie over populaire type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €960.
- Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal installateurs Yerseke vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Reimerswaal
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen bij je bedrijf
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Yerseke
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Volkswagen ID.4 1st is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Yerseke kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een lange actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp vind je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Yerseke. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Yerseke kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant werkt met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Yerseke. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Verder ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Yerseke.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees je extra details over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Yerseke vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €575 tot €3050. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop zien we steeds meer slimme opladers met innovatieve opties als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Yerseke. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €500- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €520- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €660- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €850- €950
Populaire merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Yerseke wisselen tussen de €370 & €1950. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Kosten van het laadpas abonnement
Hedendaags wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk ervaren adviseurs uit jouw regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1112 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers ramen we wat je kunt besparen. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Yerseke):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €116,76 | €1401,12 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €45,59 | €547,10 |
Besparing | €0,064 | €71,17 | €854,02 |
Laadpaal aanvragen gemeente Reimerswaal
Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Yerseke aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals bereikbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.reimerswaal.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektriciteitsnet.
Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Yerseke zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten bedragen tussen de €0,300 – €0,550 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Yerseke. Check tevens laadplekken en verkopers in Ritthem, Oost-Souburg, Zoutelande, Biggekerke en Koudekerke.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €925 & €2400. De prijsindicatie hangt vooral af van het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Eneco, Engie, Budget energie en Pure energie, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,85 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost circa €10,10 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Yerseke plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse elektrische auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Yerseke zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service liggen rond de €1100. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. Veel bekende elektrische auto’s in Yerseke kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Reimerswaal verstrekt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt nabij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.reimerswaal.nl.