Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een handige laadpaal in Melick aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge en/of Kia e-Soul 64 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker ontdek je extra informatie over meerdere laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €960.
- Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Melick
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Melick kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop check je bruikbare informatie met betrekking tot laadpaal laten installeren in Melick. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Melick installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Melick. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste moet je er rekening mee houden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Melick.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Slimme functies
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Melick vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €900 tot en met €3275. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder heb je de keuze uit slimme opladers met innovatieve mogelijkheden als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Melick. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €505- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €660- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €880- €920
Goede leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Melick wisselen tussen de €400 en plus minus €2050. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €6,00 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk de beste installateurs uit jouw omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1038 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Melick):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €134,94 | €1619,28 |
Elektrisch | €0,046 | €47,75 | €572,98 |
Besparing | €0,084 | €87,19 | €1046,30 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roerdalen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Melick aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en veiligheid. Iedereen kan hier gebruik van maken. Meer details is ook gepubliceerd op www.roerdalen.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling EV’s.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Melick zijn elke dag werkzaam. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen schommelen tussen de €0,290 – €0,570 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht doorzoek je de openbare laadstations in Melick. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en aanbieders in Swalmen, Linne, Montfort, Vlodrop en Posterholt.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor werknemers en klanten. Heb je een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €1025 & €2150. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Eneco, Essent, Budget energie, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,55 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,20 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Melick zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Melick kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €925. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Veel bekende elektrische auto’s in Melick hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Roerdalen verschaft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het oplaadpunt nabij jouw huis kan komen. Zie ook www.roerdalen.nl.