Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Montfort aan huis. Dankzij een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Porsche Taycan Cross Turismo. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Hier lees je handige informatie over meerdere soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €980.
- Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Montfort vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Roerdalen
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen voor ondernemingen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Montfort
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Montfort kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Montfort. Bekijk ook meer info over Voordeligste laadpaal.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Montfort kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem gaat via de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Montfort. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Montfort.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Montfort vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €725 t/m €3250. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zien we steeds meer slimme opladers met features als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Montfort. Laadstation type Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €530- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €545- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €690- €800 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €830- €1015
Betrouwbare merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Montfort wisselen tussen de €310 en plus minus €2150. De totale kosten hangen af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €5,25 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk goede installatiebedrijven in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1035 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Montfort):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €119,03 | €1428,30 |
Elektrisch | €0,043 | €44,51 | €534,06 |
Besparing | €0,072 | €74,52 | €894,24 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roerdalen
Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Montfort aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en drukte. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Alle details kun je terugvinden op www.roerdalen.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Overzicht elektrische auto’s.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Montfort zien we steeds meer. Iedereen kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen schommelen tussen de €0,255 – €0,575 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Montfort. Op deze site vind je ook laadplekken en verkopers in Vlodrop, Posterholt, Maasbracht, Herten en Stramproy.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Beschik je over een kantoorpand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €950 – €2225. De kosten van het hele pakket wordt berekend aan de hand van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Engie, NLE, Budget energie, Essent, Eneco en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,40 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,95 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Montfort monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Montfort zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan zijn zo’n €1000. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese merken. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Montfort kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Roerdalen heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de paal dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.roerdalen.nl.