Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Roermond aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw MG ZS EV of jouw Jaguar I-Pace EV320. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Hier vind je bruikbare informatie over geschikte type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €975.
- Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs Roermond vergelijken oktober 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Roermond
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor bedrijven
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Roermond
Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de BMW i4 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Roermond kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Overigens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Roermond. Zie ook onze informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Roermond kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Roermond. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het handige van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Roermond.
Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij check je meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Roermond vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €950 tot €3225. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme laadpunten met innovatieve extra’s als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Roermond. Soort laadstation Vermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €500- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €690- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €825- €990
Goede producten
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Roermond bedragen tussen de €400 – €1850. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Informatie over laadpassen
Eventueel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €3,75 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check betrouwbare leveranciers uit jouw streek.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1097 kilometer op maandbasis. Met dit getal calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roermond):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €148,10 | €1777,14 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €53,75 | €645,04 |
Besparing | €0,0860 | €94,34 | €1132,10 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roermond
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Roermond aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor facetten als toegankelijkheid en doorstroming. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info is terug te lezen op www.roermond.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Stekkers.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (oktober 2024)
Laadstations in Roermond zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten liggen tussen de €0,290 tot €0,600 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Roermond. Vergelijk ook laadplekken en verkooppunten in Nederweert, Cranendonck, Maasgouw, Weert en Peel en Maas.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Heb je een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €975 en €2525. De totaalprijs wordt berekend aan de hand van het type en model (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Budget energie, NLE, Engie, Energiedirect en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,95 per 100 kilometer. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,00 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in je stroomkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Roermond zet het als wallbox tegen de muur of op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De actuele EV’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Roermond kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service zijn circa €1025. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. Veel bekende elektrische auto’s in Roermond dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Roermond heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.roermond.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente