Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Herten aan huis. Via een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mini Electric of Porsche Taycan 4S. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Hier vind je uitgebreide informatie over diverse soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €935.
- Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installateurs Herten vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Roermond
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Herten
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Mini Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Herten kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Ook is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Herten. Op EVplan.nl lees je ook meer over Voordelige laadpas.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Herten kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Herten. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Daarbij ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Herten.
Enkel of dubbel laadstation
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Herten vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €750 t/m €3275. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder kan je kiezen voor slimme laadpunten met toffe opties als Autostart die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Herten. Soort laadstation Capaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €515- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €510- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €695- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €835- €1055
Goede producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Herten lopen uiteen tussen de €360 en +/- €1825. De prijs wordt bepaald door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €5,75 per maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check aangesloten vakmannen uit jouw gemeente.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1031 km op maandbasis. Met dit getal verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Herten):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €154,65 | €1855,80 |
Elektrisch | €0,050 | €51,55 | €618,60 |
Besparing | €0,100 | €103,10 | €1237,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roermond
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Herten aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar op www.roermond.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Betrouwbare laadpaal.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Herten zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten schommelen tussen de €0,260 – €0,580 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in Herten. Vergelijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Stramproy, Kelpen-Oler, Ospel, Nederweert-Eind en Sterksel.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Betreft het een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatiewerk kost tussen de €925 & €2275. De definitieve prijs wordt bepaald door welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Eneco, Energiedirect, Budget energie, Engie, NLE en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,50 p/100 km. Goed om te weten: een benzineauto kost al gauw €10,25 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Herten plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Herten kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €850. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Herten zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Roermond verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.roermond.nl.