Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Hoek van Holland aan huis. Via jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Aiways U5 of Skoda Enyaq iV 80X. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Op deze website check je handige informatie over diverse laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden zonder onkosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €980.
- Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Hoek van Holland
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Hoek van Holland kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Daarbij is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Hieronder bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Hoek van Holland. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpassen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Hoek van Holland kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Hoek van Holland. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Hoek van Holland.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Hoek van Holland vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €800 en €3425. De kosten worden tot stand door o.a. de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zijn er allerlei slimme laadpunten met leuke mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Hoek van Holland. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €530- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €535- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €660- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €850- €1030
Populaire producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Hoek van Holland schommelen tussen de € 340 en ongeveer €1950. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Tegenwoordig wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind goede installateurs die werken in je omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1161 km (maandelijks). Met dit getal begroten we met welke kosten je rekening moet houden. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoek van Holland):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €121,91 | €1462,86 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €47,60 | €571,21 |
Besparing | €0,064 | €74,30 | €891,65 |
Laadpaal aanvragen gemeente Rotterdam
Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Hoek van Holland aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor facetten als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.rotterdam.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Voordeligste laadpaal.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Hoek van Holland zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,300 – €0,555 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Hoek van Holland. Vergelijk ook laadmogelijkheden en leveranciers in Heerjansdam, Goudriaan, Ottoland, Brandwijk en Molenaarsgraaf.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €875 en €2325. De totaalprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Essent, NLE, Budget energie, Engie en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,05 p/100 km. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost je zo’n €9,95 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Hoek van Holland zet het laadstation vast tegen de muur of op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoek van Holland zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen circa €975. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. Veel beschikbare elektrische auto’s in Hoek van Holland hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Rotterdam verschaft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de paal dichtbij jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.rotterdam.nl.