Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een slimme laadpaal in Maasvlakte Rotterdam aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW i4 of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is erg goedkoop. Hier lees je praktische informatie over geschikte type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €980.
- Jouw eigen laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Maasvlakte Rotterdam vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Rotterdam
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Maasvlakte Rotterdam
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een BMW i4 gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Maasvlakte Rotterdam kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in Maasvlakte Rotterdam. Bekijk ook meer info over Hybride voertuigen.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Maasvlakte Rotterdam kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie functioneert met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Maasvlakte Rotterdam. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Maasvlakte Rotterdam.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan twee types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.
Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Maasvlakte Rotterdam vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €650 tot en met €3275. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme systemen met toffe features als gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Maasvlakte Rotterdam. Type station Laadvermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €520- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €500- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €675- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €825- €1060
Goede merken
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Ook interessant: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maasvlakte Rotterdam wisselen tussen de €300 en ongeveer €1900. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €7,00 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek populaire leveranciers uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1172 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers berekenen we wat je kunt besparen. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maasvlakte Rotterdam):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €123,06 | €1476,72 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €48,05 | €576,62 |
Besparing | €0,064 | €75,01 | €900,10 |
Laadpaal aanvragen gemeente Rotterdam
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Maasvlakte Rotterdam aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken zaken als vindbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is beschikbaar gesteld op www.rotterdam.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische autoverzekering.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Maasvlakte Rotterdam zijn aanwezig. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten liggen tussen de €0,235 en €0,550 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart zie je alle openbare laadstations in Maasvlakte Rotterdam. Check tevens oplaadplekken en installatiebedrijven in Europoort Rotterdam, Botlek Rotterdam, Vondelingenplaat, Pernis Rotterdam en Hoogvliet Rotterdam.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een bedrijfspand met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie kost tussen de €1025 & €2550. Het hele prijskaartje wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Budget energie, Eneco, Engie en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,15 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €9,80 p/100 km. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Maasvlakte Rotterdam bevestigt het laadstation aan de muur of op een vrijstaande paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Maasvlakte Rotterdam kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €975. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel favoriete elektrische auto’s in Maasvlakte Rotterdam hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Rotterdam verstrekt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de paal in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.rotterdam.nl.