Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in St. Willebrord aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Aiways U5 & Skoda Enyaq iV 80X. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website bekijk je praktische informatie over geschikte type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €915.
- Een eigen laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten St. Willebrord vergelijken november 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Rucphen
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen St. Willebrord
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal St. Willebrord kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Overigens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in St. Willebrord. Bekijk ook meer info over Elektrische auto leasen.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation St. Willebrord kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting is compatibel met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in St. Willebrord. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in St. Willebrord.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur St. Willebrord vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen variëren enorm. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €600 en €3225. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast kan je kiezen voor slimme laadpunten met leuke functies als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal St. Willebrord. Soort laadstation Laadcapaciteit Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €515- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €545- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €825- €1040
Top producten
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in St. Willebrord liggen tussen de €340 & €1800. Deze prijs komt tot stand door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €5,75 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal aangesloten vakmannen uit jouw omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1053 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in St. Willebrord):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €131,63 | €1579,50 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €47,39 | €568,62 |
Besparing | €0,080 | €84,24 | €1010,88 |
Laadpaal aanvragen gemeente Rucphen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in St. Willebrord aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.rucphen.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Onderhoud.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in St. Willebrord zijn 24/7 actief. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven wisselen tussen de €0,270 en €0,570 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in St. Willebrord. Bekijk ook laadstations en aanbieders in Oud-Vossemeer, Sint-Annaland, Stavenisse, Sint-Maartensdijk en Scherpenisse.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een pand met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €850 en €2000. De kosten van het hele pakket wordt bepaald door het soort systeem (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Eneco, Energiedirect, Engie, NLE en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,70 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,05 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in St. Willebrord monteert het als wallbox of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in St. Willebrord kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €950. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. Veel van de populaire elektrische auto’s in St. Willebrord zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Rucphen heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het laadpunt nabij jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.rucphen.nl.