Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een privé laadpaal in Geffen aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of jouw Jaguar I-Pace EV320. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal ontdek je extra informatie over populaire laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €915.
- Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Geffen vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente s-Hertogenbosch
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen bij je bedrijf
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Geffen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV als onder andere de Volkswagen ID.4 1st kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Geffen kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Geffen. Zie ook onze informatie over Voordeligste laadpaal.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Geffen kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation kan laden met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Geffen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Geffen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Geffen vergelijken
De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €800 tot en met €3175. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook heb je de keuze uit slimme opladers met snufjes als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Geffen. Type station Laadcapaciteit Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €500- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €520- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €690- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €830- €960
Populaire producten
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba en Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Geffen liggen tussen de €390 en ongeveer €2025. De totale kosten hangen af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €5,00 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vergelijk de beste vakmannen uit jouw gemeente.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1030 kilometer per maand. Hiermee calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Geffen):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €108,15 | €1297,80 |
Elektrisch | €0,041 | €42,23 | €506,76 |
Besparing | €0,064 | €65,92 | €791,04 |
Laadpaal aanvragen gemeente s-Hertogenbosch
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Geffen aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor variabelen als vindbaarheid en geschatte drukte. Iedereen mag het gebruiken. Meer details is beschikbaar op www.s-hertogenbosch.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Geffen nemen in rap tempo toe. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Het is relatief wel duur. De tarieven liggen tussen de €0,240 – €0,610 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje vind je de openbare laadstations in Geffen. Vind ook laadplekken en installatiebedrijven in Haren, Heesch, Vinkel, Reek en Schaijk.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Gaat het om een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een privé laadpaal aan huis met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €975 en €2150. Het hele prijskaartje komt tot stand door het type laadpaal (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Eneco, Budget energie, NLE, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 per 100 kilometer. Goed om te weten: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €10,35 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe werkt de installatie?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Geffen bevestigt het laadstation aan de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Geffen zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor zijn zo’n €1025. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel gangbare elektrische auto’s in Geffen zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente s-Hertogenbosch verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.s-hertogenbosch.nl.