Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Sint Maartensvlotbrug aan huis. Dankzij een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of bijvoorbeeld de Tesla Model X Long Range Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl ontdek je waardevolle informatie over populaire type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog voordeliger rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €945.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Sint Maartensvlotbrug vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Schagen
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor bedrijven
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Sint Maartensvlotbrug
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een BMW iX3 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Sint Maartensvlotbrug kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder check je inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Sint Maartensvlotbrug. Op deze website lees je ook meer over Aansluitingen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Sint Maartensvlotbrug kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in Sint Maartensvlotbrug. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Sint Maartensvlotbrug.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Sint Maartensvlotbrug vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 en €3425. De kosten worden tot stand door o.a. de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens zijn er allerlei slimme laadpunten met speciale snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Sint Maartensvlotbrug. Type laadpaal Laadvermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €515- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €680- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €845- €1020
Goede systemen
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Sint Maartensvlotbrug wisselen tussen de €420 en €2000. De prijs wordt bepaald door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €5,50 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check goede adviseurs uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1160 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Sint Maartensvlotbrug):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €133,40 | €1600,80 |
Elektrisch | €0,043 | €49,88 | €598,56 |
Besparing | €0,072 | €83,52 | €1002,24 |
Laadpaal aanvragen gemeente Schagen
Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Sint Maartensvlotbrug aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Extra achtergrondinfo is beschikbaar gesteld op www.schagen.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Sint Maartensvlotbrug kan je op meer en meer plekken vinden. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten variëren tussen de €0,280 en €0,585 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht check jij de openbare laadstations in Sint Maartensvlotbrug. Check tevens oplaadpunten en leveranciers in Sint Maartensbrug, Schagerbrug, Warmenhuizen, Tuitjenhorn en Dirkshorn.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €1075 en €2475. De definitieve prijs hangt vooral af van het type en model (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Eneco, NLE, Engie, Energiedirect en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,20 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Sint Maartensvlotbrug monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Sint Maartensvlotbrug kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €900. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit Europa. Veel gangbare elektrische auto’s in Sint Maartensvlotbrug kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Schagen biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.schagen.nl.