Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Schiedam aan huis. Via een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus + Porsche Taycan 4S Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Hier vind je waardevolle informatie over populaire laadpalen, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Met een particuliere elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €935.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Schiedam vergelijken december 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Schiedam
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor ondernemingen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Schiedam
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals een BMW iX3 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Schiedam kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Eveneens is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in Schiedam. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Schiedam kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Schiedam. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien is het een strakker geheel en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Schiedam.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Schiedam vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €550 tot €3125. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zijn er slimme wallboxen en palen met speciale opties als gezichtsherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Schiedam. Laadstation type Capaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €540- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €530- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €655- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €870- €930
Bekende producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Schiedam wisselen tussen de €390 en €1925. Dit hangt af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €4,75 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind betrouwbare specialisten uit jouw omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1106 kilometer (maandelijks). Met dit getal checken we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Schiedam):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €154,84 | €1858,08 |
Elektrisch | €0,050 | €55,30 | €663,60 |
Besparing | €0,0900 | €99,54 | €1194,48 |
Laadpaal aanvragen gemeente Schiedam
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Schiedam aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag gebruik maken van het oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is beschikbaar op www.schiedam.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Smart Charging.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Schiedam zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten variëren tussen de €0,235 tot €0,555 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema check je de openbare laadstations in Schiedam. Check tevens oplaadplekken en aanbieders in Rotterdam, Barendrecht, Ridderkerk, Alblasserdam en Krimpen aan den IJssel.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost tussen de €875 en €2225. De totale investering is afhankelijk van het soort systeem (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Engie, Essent, Budget energie, Energiedirect, NLE en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,65 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €10,30 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Schiedam monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Schiedam zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten liggen rond de €950. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Schiedam dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Schiedam verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Een verzoek indienen kan op www.schiedam.nl.