Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Aardenburg aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Mercedes EQA + Ford Mustang Mach-E GT. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker bekijk je extra informatie over velerlei soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €965.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Aardenburg vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Sluis
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor kantoor
- FAQ – Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Aardenburg
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de CUPRA el-Born kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Aardenburg kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij vind je handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Aardenburg. Zie ook onze informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Aardenburg kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Aardenburg. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Aardenburg.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Aardenburg vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 t/m €3275. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens zijn er slimme laadpunten met snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Aardenburg. Soort laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €540- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €500- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €680- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €995
Goede producten
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Aardenburg schommelen tussen de € 370 & €2150. Deze prijs komt tot stand door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Informatie over laadpassen
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €4,25 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gastgebruik toestaan.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk betrouwbare leveranciers uit jouw regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1159 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers begroten we wat je kunt besparen. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Aardenburg):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €139,08 | €1668,96 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €51,00 | €611,95 |
Besparing | €0,076 | €88,08 | €1057,01 |
Laadpaal aanvragen gemeente Sluis
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Aardenburg aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Daarbij bekijkt de gemeente facetten als zichtbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Extra achtergrondinfo kun je terugvinden op www.gemeentesluis.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Aardenburg nemen in rap tempo toe. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,300 tot €0,575 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in Aardenburg. Check tevens laadzuilen en installatiebedrijven in Retranchement, Cadzand, Zuidzande, IJzendijke en Biervliet.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatiewerk zit zo tussen de €750 – €2450. De definitieve prijs komt tot stand door het type en model (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Essent, Budget energie, NLE, Eneco, Energiedirect en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,35 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost circa €9,70 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Aardenburg monteert het als wallbox of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve EV’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Aardenburg kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service zijn circa €850. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we met name terug bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Aardenburg beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Sluis heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of deze laadpaal vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.gemeentesluis.nl.