Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Cadzand aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker lees je extra informatie over populaire type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €970.
- Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Cadzand
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Volkswagen ID.3 Pure gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Cadzand kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Tevens is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Cadzand. Zie ook onze informatie over Onderhoud.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Cadzand kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Cadzand. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Cadzand.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij vind jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Cadzand vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €550 t/m €3100. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met innovatieve features als gebarenherkenning die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Cadzand. Type laadpaal Laadvermogen Tijd volle batterij Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €510- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €500- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €700- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €1045
Bekende producten
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Cadzand lopen uiteen tussen de €380 & €1850. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €7,00 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check aangesloten adviseurs uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1157 km per maand. Met dit getal calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Cadzand):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €127,27 | €1527,24 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €48,59 | €583,13 |
Besparing | €0,068 | €78,68 | €944,11 |
Laadpaal aanvragen gemeente Sluis
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Cadzand aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij factoren als bereikbaarheid en veiligheid. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle info is terug te lezen op www.gemeentesluis.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Informatie over elektrisch rijden.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Cadzand zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten liggen tussen de €0,250 en €0,570 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder vind jij de openbare laadstations in Cadzand. Op deze site vind je ook oplaadplekken en aanbieders in Zuidzande, IJzendijke, Biervliet, Schoondijke en Hoofdplaat.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een pand met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €1075 en €2300. De prijsindicatie is afhankelijk van welk merk je kiest (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Budget energie, NLE, Essent, Engie en Oxxio, PowerPeers, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,25 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,60 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Cadzand bevestigt het laadstation aan de muur of op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Cadzand kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €1100. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. De populaire elektrische auto’s in Cadzand dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Sluis verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.gemeentesluis.nl.