Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Baars aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT & Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl check je waardevolle informatie over betrouwbare soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €990.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal bedrijven Baars vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Steenwijkerland
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen bij je bedrijf
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Baars
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de BMW iX3 kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Baars kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een optimale actieradius. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Baars. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Baars kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Baars. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Baars.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Baars vergelijken
De kosten van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €600 tot +/- €3300. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme palen met toffe snufjes als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Baars. Type laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €505- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €550- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €660- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €830- €1030
Top systemen
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Baars variëren van €370 en €2050. Dit hangt af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €3,75 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check populaire specialisten uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1116 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Baars):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €161,82 | €1941,84 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €54,68 | €656,21 |
Besparing | €0,096 | €107,14 | €1285,63 |
Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland
Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Baars aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals bereikbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.steenwijkerland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Energieleverancier.
Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Baars zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven wisselen tussen de €0,245 – €0,575 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Baars. Vind ook laadstations en installatiebedrijven in Witte Paarden, Tuk, Steenwijk, Sint Jansklooster en Vollenhove.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief plaatsing zit zo tussen de €875 & €2100. De totale investering wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Eneco, NLE, Engie en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,10 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €9,50 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.
Hoe werkt de installatie?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Baars plaatst het oplaadpunt tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). Moderne EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Baars kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen zo’n €900. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel beschikbare elektrische auto’s in Baars zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Steenwijkerland verstrekt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor meer informatie zie www.steenwijkerland.nl.