Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Basse aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi e-tron GT of bijvoorbeeld de Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en de kWh prijs is voordeliger. Hier zoek je praktische informatie over meerdere type laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €920.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Basse vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Steenwijkerland
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor kantoor
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Basse
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pure kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Basse kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hieronder delen we een aantal kooptips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Basse. Of klik door voor meer informatie over Energieleverancier.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Basse kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation werkt met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Basse. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Basse.
Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Basse vergelijken
De kosten van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €750 t/m €3300. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook kan je kiezen voor slimme systemen met extra extra’s als Hub/Satellite die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Basse. Type laadstation Capaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €515- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €515- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €675- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €930
Top producten
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere opties: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Basse schommelen tussen de € 450 en ongeveer €2125. Deze prijs komt tot stand door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €5,00 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische facturering en verrekening.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal goede vakmannen uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1121 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde berekenen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Basse):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €128,92 | €1546,98 |
Elektrisch | €0,043 | €48,20 | €578,44 |
Besparing | €0,072 | €80,71 | €968,54 |
Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland
Heb je een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Basse aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor facetten als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke inwoner mag hier parkeren en laden. Alle info is te vinden op www.steenwijkerland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpaal installatie.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Basse zijn er veel. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten liggen tussen de €0,290 tot wel €0,600 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder treft je de openbare laadstations in Basse. Vind ook oplaadpunten en aanbieders in Steenwijkerwold, Marijenkampen, Willemsoord, De Pol en Baars.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een individueel laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €750 – €2575. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het soort systeem (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Budget energie, Eneco, NLE, Engie en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 p/100 km. Vergeet niet: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,80 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Overijssel.
Hoe werkt de installatie?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Basse zet het als wallbox tegen de muur of op een stevige paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Basse kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €900. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij de Europese merken. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Basse zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Steenwijkerland heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw huis kan komen. Bekijk ook www.steenwijkerland.nl.