Laadpaal Belt-Schutsloot

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een handige laadpaal in Belt-Schutsloot aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Aiways U5 of Jaguar I-Pace EV320. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl lees je praktische informatie over diverse laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €965.
  • Een eigen laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Belt-Schutsloot

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Mini Electric gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Belt-Schutsloot kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hieronder bespreken we tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Belt-Schutsloot. Op EVplan.nl lees je ook meer over Hybride voertuigen.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Belt-Schutsloot installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Check de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie werkt met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Belt-Schutsloot. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Belt-Schutsloot.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Belt-Schutsloot vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €875 tot +/- €3350. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zijn er slimme systemen met functies als Autostart die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Belt-Schutsloot.

Type laadpaalLaadvermogenLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€505- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€520- €620
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€675- €760
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€865- €1050
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Populaire merken

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Belt-Schutsloot liggen tussen de €450 en ongeveer €2100. Dit hangt vooral af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Optioneel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,75 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Bekijk de beste installateurs die werken in je omgeving.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1056 km (maandelijks). Met dit getal checken we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Belt-Schutsloot):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
TypeTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,120€126,72€1520,64
Elektrisch rijden€0,044€46,46€557,57
Besparing€0,076€80,26€963,07
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Belt-Schutsloot aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Alle info is beschikbaar op www.steenwijkerland.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische autoverzekering.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Belt-Schutsloot zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,280 – €0,620 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema bekijk je de openbare laadstations in Belt-Schutsloot. Vergelijk ook oplaadpunten en leveranciers in Zwartsluis, Hasselt, Laag Zuthem, Wittelte en Geeuwenbrug.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden belt-schutsloot-8066

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie zit zo tussen de €800 – €2575. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost een auto thuis opladen?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, NLE, Energiedirect, Budget energie, Engie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,90 per 100 kilometer. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,20 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Overijssel.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Belt-Schutsloot plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Belt-Schutsloot kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1025. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. De beschikbare elektrische auto’s in Belt-Schutsloot beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Steenwijkerland verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie