Laadpaal Kalenberg

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Kalenberg aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh + Porsche Taycan 4S Plus. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op deze pagina zoek je praktische informatie over velerlei laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €930.
  • Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Kalenberg

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals een Dacia Spring Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Kalenberg kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een goede actieradius. Ook is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij check je tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Kalenberg. Bekijk ook meer info over Beste elektrische auto.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Kalenberg kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Check de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Kalenberg. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Kalenberg.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Kalenberg vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €900 t/m €3450. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder zien we steeds meer slimme stations met speciale functies als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Kalenberg.

Type stationCapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€515- €635
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€505- €605
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€700- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€835- €980
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top producten

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kalenberg komen uit tussen de €350 en +/- €2200. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Bij steeds meer services wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €6,50 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • 24/7 helpdesk support.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Bekijk populaire installateurs uit jouw streek.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1138 km op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kalenberg):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
SoortKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,145€165,01€1980,12
Elektrisch rijden€0,049€55,76€669,14
Besparing€0,096€109,25€1310,98
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Rijd je een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Kalenberg aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor relevante zaken als vindbaarheid en of het technisch kan. Elke inwoner mag hier parkeren en laden. Meer details kan je lezen op www.steenwijkerland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Milieu.

Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)

Laadstations in Kalenberg zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,295 tot €0,590 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje check je de openbare laadstations in Kalenberg. Op deze site vind je ook laadstations en installateurs in Ossenzijl, Oldemarkt, Kuinre, Blankenham en Scheerwolde.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden kalenberg-8377

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor je personeel en relaties. Heb je een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief de installatieservice zit zo tussen de €825 & €2175. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals NLE, Budget energie, Eneco, Engie, Energiedirect en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €9,55 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Kalenberg zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Kalenberg zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €925. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese merken. De gangbare elektrische auto’s in Kalenberg beschikken over een type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Steenwijkerland verstrekt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie