Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Loenen aan de Vecht aan huis. D.m.v. een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker lees je bruikbare informatie over velerlei type laadpalen, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €970.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Loenen aan de Vecht vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Stichtse Vecht
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor kantoor
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Loenen aan de Vecht
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de BMW i4 gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Loenen aan de Vecht kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een lange actieradius. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop check je tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Loenen aan de Vecht. Zie ook onze informatie over Stekkers.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Loenen aan de Vecht installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Loenen aan de Vecht. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Ook oogt het een stuk georganiseerder en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Loenen aan de Vecht.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Loenen aan de Vecht vergelijken
De prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €900 tot +/- €3175. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met toffe extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Loenen aan de Vecht. Type laadstation Vermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €540- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €500- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €680- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €860- €1050
Goede producten
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Loenen aan de Vecht komen uit tussen de €320 & €1800. De prijs wordt bepaald door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €3,75 per maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk betrouwbare adviseurs uit jouw regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1092 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Loenen aan de Vecht):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €141,96 | €1703,52 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €50,23 | €602,78 |
Besparing | €0,084 | €91,73 | €1100,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente Stichtse Vecht
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Loenen aan de Vecht aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij variabelen als vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details kan je lezen op www.stichtsevecht.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Zakelijk elektrische auto leasen.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Loenen aan de Vecht zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,255 en €0,565 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Loenen aan de Vecht. Op deze site vind je ook laadzuilen en aanbieders in Nieuwersluis, Kockengen, Nieuwer Ter Aa, Breukeleveen en Breukelen.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis en laten installeren kost +/- tussen de €950 – €2075. De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald door het type laadstation (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, NLE, Eneco, Essent, Energiedirect en Vattenfall, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Belangrijk: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €10,15 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Loenen aan de Vecht zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Moderne types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Loenen aan de Vecht zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €850. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 is vooral te zien bij de Europese merken. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Loenen aan de Vecht kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Stichtse Vecht verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.stichtsevecht.nl.