De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Nieuwer Ter Aa aan huis. D.m.v. een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Polestar 2 of bijvoorbeeld de Audi e-tron S 55 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier vind je waardevolle informatie over geschikte soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €960.
- Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Nieuwer Ter Aa
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Audi Q4 Sportback e-tron kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Nieuwer Ter Aa kopen is een zeer interessante optie. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop bespreken we bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Nieuwer Ter Aa. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpas.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Nieuwer Ter Aa kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal kan laden met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Nieuwer Ter Aa. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het handige van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Nieuwer Ter Aa.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Nieuwer Ter Aa vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €800 tot €3050. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook zijn er slimme stations met innovatieve mogelijkheden als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Nieuwer Ter Aa. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €540- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €500- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €650- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €855- €930
Goede merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nieuwer Ter Aa liggen tussen de €390 en +/- €2075. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €6,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind de beste specialisten die werken in je omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1089 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde berekenen we wat je kunt besparen. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nieuwer Ter Aa):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €125,24 | €1502,82 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €46,83 | €561,92 |
Besparing | €0,072 | €78,41 | €940,90 |
Laadpaal aanvragen gemeente Stichtse Vecht
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Nieuwer Ter Aa aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als bereikbaarheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is ook gepubliceerd op www.stichtsevecht.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Beste laadpaal.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Nieuwer Ter Aa zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke weggebruiker kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,230 tot €0,605 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje bekijk je de openbare laadstations in Nieuwer Ter Aa. Doorzoek daarnaast laadplekken en aanbieders in Breukeleveen, Breukelen, Westbroek, Tienhoven en Oud Zuilen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief plaatsing kost tussen de €800 & €2025. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Essent, Engie en PowerPeers, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,80 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,55 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Nieuwer Ter Aa zet het als wallbox tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne types kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Nieuwer Ter Aa zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor liggen rond de €825. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 is vooral te zien bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de populaire elektrische auto’s in Nieuwer Ter Aa kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Stichtse Vecht verschaft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.stichtsevecht.nl.