Laadpaal Vreeland

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Vreeland aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mercedes EQA of jouw Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina ontdek je extra informatie over verschillende laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Goedkoper autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €965.
  • Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vreeland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals de Aiways U5 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Vreeland kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een lange actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder bespreken we inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Vreeland. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpaal.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Vreeland kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Vreeland. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het netter en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Vreeland.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij vind jij extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Vreeland vergelijken

De prijzen van laadpalen variëren enorm. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €525 tot en met €3050. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder zien we steeds meer slimme laadpunten met speciale opties als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Vreeland.

Soort laadstationVermogenTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€520- €635
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€515- €625
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€695- €750
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€835- €1010
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire producten

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Vreeland liggen tussen de €380 en +/- €1825. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check aangesloten installateurs in de regio.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1093 kilometer per maand. Hiermee verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vreeland):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypePrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,135€147,56€1770,66
Elektrisch€0,047€51,37€616,45
Besparing€0,088€96,18€1154,21
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Stichtse Vecht

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Vreeland aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij zaken als vindbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo is beschikbaar gesteld op www.stichtsevecht.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Alle elektrische auto’s.

Lijst met openbare laadpunten (november 2024)

Laadstations in Vreeland zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,250 tot €0,570 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht bekijk jij de openbare laadstations in Vreeland. Check tevens oplaadpunten en installateurs in Loenen aan de Vecht, Nieuwersluis, Kockengen, Nieuwer Ter Aa en Breukeleveen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vreeland-3633

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Heb je een locatie met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarbovenop kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een particulier laadpaal voor huis met daarbij de installatie zit zo tussen de €1075 en €2575. De totaalprijs wordt berekend aan de hand van het type laadstation (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Essent, Budget energie, Engie, NLE, Energiedirect en Oxxio, Vandebron, Pure energie, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,60 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een normale auto op benzine kost al gauw €10,20 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Utrecht.

Hoe werkt de installatie?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Vreeland plaatst het als wallbox aan de muur of op een montagepaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Vreeland zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen zo’n €975. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Vreeland kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Stichtse Vecht biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.stichtsevecht.nl.

Plaats een reactie