De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een privé laadpaal in Blauwhuis aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw BMW iX3 of jouw Renault Zoe ZE50 R135. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal tref je uitgebreide informatie over geschikte soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €950.
- Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Blauwhuis vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Súdwest-Fryslân
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Blauwhuis
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Skoda Enyaq iV 80 kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Blauwhuis kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Eveneens is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Verderop kan je aan de slag met tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Blauwhuis. Op EVplan.nl lees je ook meer over Accu.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Blauwhuis kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Blauwhuis. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Blauwhuis.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand lees je extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Blauwhuis vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen variëren enorm. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 t/m €3250. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook zien we steeds meer slimme laadpunten met leuke functies als voice of gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Blauwhuis. Type station Laadvermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €515- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €515- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €655- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €1040
Betrouwbare systemen
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Blauwhuis lopen uiteen tussen de €370 – €1950. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €6,25 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check goede vakmannen uit jouw streek.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1125 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers checken we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Blauwhuis):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €135,00 | €1620,00 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €49,50 | €594,00 |
Besparing | €0,076 | €85,50 | €1026,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Blauwhuis aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor aspecten zoals bereikbaarheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie is te vinden op www.sudwestfryslan.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpalen.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Blauwhuis zijn er veel. Iedereen kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten liggen tussen de €0,290 tot wel €0,580 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje onderzoek jij de openbare laadstations in Blauwhuis. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installatiebedrijven in Sandfirden, Idzega, Gaastmeer, Sneek en Hemelum.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor werknemers en klanten. Heb je een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €975 & €2475. De prijsindicatie wordt bepaald door het type laadstation (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Eneco, Essent, Engie en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,25 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,55 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Blauwhuis monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Blauwhuis kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €1050. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Blauwhuis hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Súdwest-Fryslân verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil nabij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.sudwestfryslan.nl.