Laadpaal Gaast

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Gaast aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw MG ZS EV of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker zoek je uitgebreide informatie over geschikte laadpalen, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Gratis rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €980.
  • Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Gaast

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Audi e-tron GT kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Gaast kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Tevens is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp check je een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Gaast. Bekijk ook meer info over Laadpassen vergelijken.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Gaast kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Gaast. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Bovendien ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Gaast.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Gaast vergelijken

De prijzen van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €700 – €3050. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook onderscheiden we slimme laadpunten met extra opties als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Gaast.

Laadpaal typeLaadcapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€500- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€510- €630
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€665- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€830- €925
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Goede producten

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
  14. Alternatieven: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Gaast komen uit tussen de €450 en plus minus €2050. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij steeds meer services wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €5,50 p/maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk aangesloten installatiebedrijven uit jouw omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1028 km per maand. Met dit getal becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gaast):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,115€118,22€1418,64
Elektrisch€0,043€44,20€530,45
Besparing€0,072€74,02€888,19
Kosten elektrisch vs benzine rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Gaast aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken zaken als vindbaarheid en of het technisch kan. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is ook gepubliceerd op www.sudwestfryslan.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Stekkers.

Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Gaast zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten variëren tussen de €0,290 tot wel €0,610 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart bekijk jij de openbare laadstations in Gaast. Doorzoek daarnaast laadstations en installateurs in Piaam, Idsegahuizum, Makkum, Cornwerd en Kornwerderzand.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden gaast-8757

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie kost +/- tussen de €850 & €2475. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Budget energie, Essent, Eneco en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,00 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €10,10 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Friesland.

Hoe werkt de installatie?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Gaast zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Gaast kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1125. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste favoriete elektrische auto’s in Gaast hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Súdwest-Fryslân verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of de laadzuil dichtbij jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.sudwestfryslan.nl.

Plaats een reactie