Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Idzega aan huis. Via een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 & Porsche Taycan 4S. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl zoek je handige informatie over betrouwbare soorten laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Gratis rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €990.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal specialisten Idzega vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Súdwest-Fryslân
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Idzega
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Volkswagen ID.3 Pure kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Idzega kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder delen we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Idzega. Op deze website lees je ook meer over Duurzaam rijden.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Idzega kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal draait op de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Idzega. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Idzega.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Innovatieve functies
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Idzega vergelijken
De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €725 tot €3000. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zien we steeds meer slimme laadpunten met toffe features als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Idzega. Type laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €535- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €550- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €845- €1020
Bekende leveranciers
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Idzega liggen tussen de €390 & €2200. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabels benodigd zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €4,75 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check erkende deskundigen uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1123 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Idzega):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €123,53 | €1482,36 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €47,17 | €565,99 |
Besparing | €0,068 | €76,36 | €916,37 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Idzega aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij facetten als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke inwoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is te vinden op www.sudwestfryslan.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Beste laadpassen.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Idzega vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven variëren tussen de €0,275 tot wel €0,610 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart zie je alle openbare laadstations in Idzega. Doorzoek daarnaast laadstations en verkooppunten in Gaastmeer, Sneek, Hemelum, Kolderwolde en Oudega.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is relevant voor je personeel en relaties. Gaat het om een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €1075 – €2225. De totaalprijs hangt af van het type laadpaal (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Engie, Eneco, Energiedirect, Budget energie, Essent en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,25 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzineauto kost je zo’n €9,75 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Idzega monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Idzega kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €900. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. De gangbare elektrische auto’s in Idzega dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Súdwest-Fryslân heeft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.sudwestfryslan.nl.