Laadpaal IJlst

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in IJlst aan huis. Dankzij een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW iX3 of jouw Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker vind je uitgebreide informatie over meerdere type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €940.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen IJlst

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Audi Q4 e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal IJlst kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Ook is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Hieronder vind je aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in IJlst. Op deze website lees je ook meer over Milieu.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation IJlst kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Check de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie kan laden met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in IJlst. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in IJlst.

Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur IJlst vergelijken

De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €625 tot +/- €3175. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder heb je de keuze uit slimme stations met features als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal IJlst.

Type stationCapaciteitOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€505- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€515- €645
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€695- €750
3-fase laadpaal22 kW2 uur€850- €935
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Populaire merken

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in IJlst lopen uiteen tussen de €420 en ongeveer €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €2,50 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vind de beste specialisten uit jouw regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1148 kilometer (maandelijks). Hiermee verwachten we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in IJlst):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,125€143,50€1722,00
Elektrisch rijden€0,045€51,66€619,92
Besparing€0,080€91,84€1102,08
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân

Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in IJlst aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij factoren als bereikbaarheid en drukte. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is te vinden op www.sudwestfryslan.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Vergelijk laadpassen.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in IJlst zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten wisselen tussen de €0,300 tot wel €0,605 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in IJlst. Vergelijk ook laadplekken en verkopers in Sibrandabuorren, Dearsum, Lytsewierrum, Rien en Wiuwert.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ijlst-8651

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €800 & €2475. De prijsindicatie is afhankelijk van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Eneco, Essent, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,70 per 100 kilometer. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,70 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in IJlst zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in IJlst kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan zijn zo’n €925. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. Veel gangbare elektrische auto’s in IJlst dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Súdwest-Fryslân verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.sudwestfryslan.nl.

Plaats een reactie