Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Pingjum aan huis. D.m.v. een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Dacia Spring Electric en/of Tesla Model Y Long Range Performance. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op deze website tref je praktische informatie over velerlei laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €910.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Pingjum vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Súdwest-Fryslân
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Pingjum
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals een Volkswagen ID.3 Pro S kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Pingjum kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop kan je aan de slag met tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Pingjum. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Pingjum kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Pingjum. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Verder oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Pingjum.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij lees je extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Pingjum vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €875 tot en met €3200. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder onderscheiden we slimme systemen met toffe opties als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Pingjum. Laadstation type Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €530- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €515- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €695- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €865- €1030
Goede producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Pingjum schommelen tussen de € 350 en +/- €1875. Dit is afhankelijk van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €5,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk erkende vakmannen uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1172 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Pingjum):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €158,22 | €1898,64 |
Elektrisch | €0,047 | €55,08 | €661,01 |
Besparing | €0,088 | €103,14 | €1237,63 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Lease of koop jij een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Pingjum aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij facetten als bereikbaarheid en drukte. Iedereen mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo vind je op www.sudwestfryslan.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Accu.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Pingjum zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen wisselen tussen de €0,255 tot wel €0,595 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Pingjum. Check tevens laadzuilen en installateurs in Witmarsum, Wons, Schraard, Longerhouw en Schettens.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een pand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren kost tussen de €975 en €2550. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Essent, Eneco, Engie, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,15 p/100 km. Ter vergelijking: een benzineauto kost al gauw €9,90 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Friesland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Pingjum monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Pingjum zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen zo’n €950. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Pingjum kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Súdwest-Fryslân verschaft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.sudwestfryslan.nl.