Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Reahûs aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Dacia Spring Electric of jouw Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier zoek je extra informatie over populaire type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €985.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Reahûs vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Súdwest-Fryslân
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Reahûs
Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Mini Electric gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Reahûs kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Verderop delen we belangrijke aspecten om over na te denken ten aanzien van laadpaal laten installeren in Reahûs. Bekijk ook meer info over Elektrische auto prive rijden.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Reahûs kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation is compatibel met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Reahûs. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Tevens oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Reahûs.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij lees jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Reahûs vergelijken
De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €525 en €3075. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme laadpunten met toffe opties als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Reahûs. Soort laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €535- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €515- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €700- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €875- €965
Top merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere merken: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Reahûs wisselen tussen de €430 – €2150. Dit is afhankelijk van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €3,00 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gastgebruik toestaan.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek goede installatiebedrijven uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1162 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In het rekenvoorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Reahûs):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €162,68 | €1952,16 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €55,78 | €669,31 |
Besparing | €0,092 | €106,90 | €1282,85 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Reahûs aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is te vinden op www.sudwestfryslan.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Bijtelling EV’s.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Reahûs zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen schommelen tussen de €0,235 en €0,560 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Reahûs. Op deze site vind je ook laadstations en verkopers in Itens, Easterein, Iens, Kûbaard en Wommels.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je personeel en relaties. Bezit je een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €925 & €2175. De kosten van het hele pakket hangt af van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, NLE, Eneco, Energiedirect, Essent en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,15 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost om en nabij de €9,80 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Reahûs zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Reahûs kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €875. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. De gangbare elektrische auto’s in Reahûs hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Súdwest-Fryslân verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.sudwestfryslan.nl.