Laadpaal Zurich

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Zurich aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric & Kia e-Soul 64 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina lees je uitgebreide informatie over verschillende soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Gratis rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €930.
  • Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zurich

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Volkswagen ID.3 Pro S kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Zurich kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Op deze pagina check je bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Zurich. Zie ook onze informatie over Zero Emission.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Zurich kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Zurich. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Zurich.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Zurich vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €700 en €3175. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook onderscheiden we slimme wallboxen en palen met innovatieve functies als gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Zurich.

Laadpaal typeCapaciteitLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€525- €650
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€535- €605
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€695- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€865- €930
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zurich bedragen tussen de €350 en ongeveer €2200. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €6,00 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Vind betrouwbare verkooppunten uit jouw omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1173 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zurich):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,140€164,22€1970,64
Elektrisch€0,048€56,30€675,65
Besparing€0,092€107,92€1294,99
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân

Rijd je een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Zurich aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken facetten als vindbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is ook te lezen op www.sudwestfryslan.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Energieleverancier.

Openbare laadpunten bekijken (november 2024)

Laadstations in Zurich zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen bedragen tussen de €0,275 tot wel €0,590 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema check jij de openbare laadstations in Zurich. Bekijk ook laadmogelijkheden en aanbieders in Pingjum, Witmarsum, Wons, Schraard en Longerhouw.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zurich-8751

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen en laten installeren zit zo tussen de €1075 en €2575. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Budget energie, Engie, Energiedirect, Essent en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,75 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €9,50 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Zurich zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Zurich zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €875. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Zurich hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Súdwest-Fryslân biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.sudwestfryslan.nl.

Plaats een reactie