Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een slimme laadpaal in Overslag aan huis. Via een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric of Tesla Model 3 Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina vind je praktische informatie over meerdere soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €975.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal bedrijven Overslag vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Terneuzen
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor ondernemers
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Overslag
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV zoals de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Overslag kopen is een zeer interessante optie. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Daarbij is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder check je inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Overslag. Op deze website lees je ook meer over Lease een elektrische auto.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Overslag kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation gaat via de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Overslag. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Evenzeer oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Overslag.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden 2 soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Overslag vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 en €3350. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens kan je kiezen voor slimme stations met toffe opties als Autostart die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Overslag. Laadpaal type Laadvermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €530- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €880- €980
Top producten
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Overslag wisselen tussen de €340 en ongeveer €2175. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €5,00 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal populaire vakmannen in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1027 km per maand. Met dit aantal kilometers verwachten we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Overslag):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €107,84 | €1294,02 |
Elektrisch | €0,041 | €42,11 | €505,28 |
Besparing | €0,064 | €65,73 | €788,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen
Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Overslag aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Ze onderzoeken relevante zaken als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info kan je bekijken op www.terneuzen.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Onderhoud EV’s.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Overslag kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten schommelen tussen de €0,270 tot €0,620 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Overslag. Op deze site vind je ook laadplekken en verkooppunten in Zuiddorpe, Axel, Graauw, Nieuw Namen en Clinge.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Betreft het een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €1075 – €2050. De kosten van het hele pakket hangt vooral af van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Eneco, Engie, NLE, Energiedirect en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,00 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,30 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Overslag monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Overslag kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €875. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Overslag beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Terneuzen heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.terneuzen.nl.