De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Sas van Gent aan huis. Via een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mercedes EQA & Tesla Model X Long Range Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website zoek je bruikbare informatie over populaire soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €965.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
Laadstation thuis plaatsen Sas van Gent
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV als onder andere de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Sas van Gent kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een volle accu. Ook is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp kan je aan de slag met handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Sas van Gent. Of klik door voor meer informatie over Elektrisch of benzine.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Sas van Gent kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Check de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation draait op een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk dit laten aanleggen door een elektricien in Sas van Gent. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Sas van Gent.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Sas van Gent vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €650 en €3075. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder kan je kiezen voor slimme opladers met speciale snufjes als Hub/Satellite die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Sas van Gent. Soort laadstation Vermogen Tijd volle batterij Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €525- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €700- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €830- €1065
Top producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieven: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Sas van Gent liggen tussen de €400 en plus minus €1925. De prijs wordt bepaald door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €3,00 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check erkende vakmannen uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1167 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Sas van Gent):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €122,54 | €1470,42 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €47,85 | €574,16 |
Besparing | €0,064 | €74,69 | €896,26 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen
Rijd je een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Sas van Gent aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil komt te staan. Ze onderzoeken invalshoeken zoals bereikbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details kun je terugvinden op www.terneuzen.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Voordelige laadpas.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Sas van Gent zijn 24/7 actief. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De prijzen variëren tussen de €0,240 – €0,585 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart onderzoek je de openbare laadstations in Sas van Gent. Vind ook laadstations en aanbieders in Zaamslag, Hoek, Sluiskil, Spui en Eede.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €925 en €2225. Het tarief wordt bepaald door het type laadstation (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Eneco, Budget energie, Engie, Essent en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,60 p/100 km. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost je zo’n €10,15 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zeeland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Sas van Gent zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Sas van Gent kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan zijn circa €950. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we met name terug bij de Europese merken. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Sas van Gent zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Terneuzen verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het laadpunt nabij jouw woning kan komen. Bekijk ook www.terneuzen.nl.