De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Sluiskil aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Aiways U5 of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal check je bruikbare informatie over diverse type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €925.
- Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Sluiskil
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de BMW iX3 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Sluiskil kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Sluiskil. Zie ook onze informatie over Zero Emission.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Sluiskil kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem draait op de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Sluiskil. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Sluiskil.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Sluiskil vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €800 t/m €3175. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast zien we steeds meer slimme stations met leuke opties als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Sluiskil. Soort laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €505- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €655- €760 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €870- €1035
Bekende leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere merken: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Sluiskil variëren van €360 & €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €3,50 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind aangesloten installatiebedrijven in de regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1164 km per maand. Met dit aantal kilometers becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Sluiskil):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €168,78 | €2025,36 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €57,04 | €684,43 |
Besparing | €0,096 | €111,74 | €1340,93 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Sluiskil aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als zichtbaarheid en parkeerdruk. Iedereen kan het gebruiken. Uitgebreide informatie vind je op www.terneuzen.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektriciteitsnet.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Sluiskil zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen wisselen tussen de €0,275 en €0,565 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Sluiskil. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Spui, Eede, Sint Kruis, Waterlandkerkje en Aardenburg.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €900 – €2525. De totale investering wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Energiedirect, Eneco, Essent, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,80 p/100 km. Belangrijk: een normale auto op benzine kost om en nabij de €9,95 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Sluiskil zet het laadstation vast tegen de muur of op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Sluiskil kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1025. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 is vooral te zien bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De beschikbare elektrische auto’s in Sluiskil kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Terneuzen verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.terneuzen.nl.