Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een privé laadpaal in Zuiddorpe aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 of jouw Renault Twingo Electric. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl tref je praktische informatie over betrouwbare type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €900.
- Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Zuiddorpe
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Audi Q4 e-tron kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Zuiddorpe kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Daarnaast is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder check je een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Zuiddorpe. Zie ook aanvullende informatie over Betrouwbare laadpaal.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Zuiddorpe kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Zuiddorpe. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Bovendien noemen we nog even dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Zuiddorpe.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Zuiddorpe vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €675 – €3350. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens kan je kiezen voor slimme opladers met toffe opties als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Zuiddorpe. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €530- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €650- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €850- €1015
Betrouwbare producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zuiddorpe schommelen tussen de € 330 – €2125. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,50 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk aangesloten leveranciers uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1026 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zuiddorpe):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €102,60 | €1231,20 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €41,04 | €492,48 |
Besparing | €0,060 | €61,56 | €738,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Zuiddorpe aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken invalshoeken zoals vindbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie kan je bekijken op www.terneuzen.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Hybride voertuigen.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Zuiddorpe zijn elke dag werkzaam. Iedereen kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten variëren tussen de €0,265 tot wel €0,580 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema check je de openbare laadstations in Zuiddorpe. Vergelijk ook laadzuilen en aanbieders in Axel, Graauw, Nieuw Namen, Clinge en Heikant.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor je personeel en relaties. Heb je een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €750 & €2275. De kosten van het hele pakket hangt vooral af van het model laadzuil (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Eneco, Energiedirect, Engie, NLE, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Vattenfall, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost al gauw €10,40 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zeeland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Zuiddorpe monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Zuiddorpe zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen circa €975. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. Veel van de populaire elektrische auto’s in Zuiddorpe kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Terneuzen biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.terneuzen.nl.