Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Kaard aan huis. Middels een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mercedes EQA en/of Ford Mustang Mach-E GT. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze website check je extra informatie over meerdere laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €945.
- Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Kaard
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Kaard kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp check je bruikbare informatie wat betreft laadpaal laten installeren in Kaard. Zie ook aanvullende informatie over Accu.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Kaard kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Kaard. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het handige van een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Kaard.
Enkel of dubbel laadstation
Je hebt de keuze uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder check je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Kaard vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €775 tot +/- €3225. De kosten worden tot stand door o.a. de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook kan je kiezen voor slimme palen met functies als gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Kaard. Type station Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €530- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €545- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €660- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €860- €1010
Betrouwbare systemen
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kaard liggen tussen de €410 en €1875. Deze prijs komt tot stand door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €4,25 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal erkende deskundigen in de regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1078 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kaard):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €156,31 | €1875,72 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €52,82 | €633,86 |
Besparing | €0,096 | €103,49 | €1241,86 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terschelling
Heb jij de beschikking over een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Kaard aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en drukte. Iedereen kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.terschelling.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Laadpalen.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Kaard zijn 24/7 actief. Elke laadpashouder kan hier laden. Het is relatief wel duur. De tarieven schommelen tussen de €0,285 en €0,560 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema zie je alle openbare laadstations in Kaard. Check tevens laadstations en installatiebedrijven in Hee, West-Terschelling, Midlum, Wijnaldum en Pietersbierum.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatiewerk zit zo tussen de €950 & €2050. De kosten van het hele pakket hangt vooral af van het type en model (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Eneco, NLE, Energiedirect, Essent en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost al gauw €10,35 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Kaard monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Kaard zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen zo’n €825. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Veel van de populaire elektrische auto’s in Kaard zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Terschelling verschaft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning kan komen. Voor meer informatie zie www.terschelling.nl.