Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Texel aan huis. Via jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw MG ZS EV en/of Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website bekijk je waardevolle informatie over betrouwbare laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €975.
- Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Texel vergelijken oktober 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Texel
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor ondernemingen
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Texel
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Texel kopen is een zeer interessante optie. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Verder is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bespreken we inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Texel. Zie ook onze informatie over Betrouwbare laadpaal.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Texel kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem is compatibel met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Texel. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien is het een strakker geheel en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Texel.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Texel vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €900 en €3225. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens onderscheiden we slimme opladers met opties als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Texel. Laadpaal type Laadcapaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €505- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €825- €970
Goede systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Texel variëren van €340 en ongeveer €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €7,00 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk goede installateurs uit jouw gemeente.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1058 km op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Texel):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €126,96 | €1523,52 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €48,67 | €584,02 |
Besparing | €0,0740 | €78,29 | €939,50 |
Laadpaal aanvragen gemeente Texel
Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Texel aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals zichtbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is ook gepubliceerd op www.texel.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrisch of benzine.
Openbare oplaadpunten in de regio (oktober 2024)
Laadstations in Texel zien we steeds meer. Elke laadpashouder kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten variëren tussen de €0,245 en €0,560 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart zie je alle openbare laadstations in Texel. Vind ook laadzuilen en installateurs in Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Langedijk en Opmeer.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €850 en €2375. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het model laadzuil (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Engie, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost om en nabij de €9,80 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Texel plaatst het oplaadpunt tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Texel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €875. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Texel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Texel verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.texel.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente